Omega 42, Nu såld
Konstruktör: Peter Norlin, Skrov, mast och rigg
Deplacement: 7,4 ton
Köl: 3750 kg
Djupgående: 1,75 m
LOA: 12,8 m
LWL: 10 m
Bredd: 3,1 m
Mast likränna: 15,5 m
Bom: 5 m
I: 14,4
J: 4,7
P: 15,50
Storsegel: 45,7 m2
Fock: 30,2 m2
En av den tidens främsta konstruktörers mest framgångsrika konstruktioner - Sparkman & Stephens ”Firebrand” - stod modell. Skrovet gavs lång vattenlinje, en ren undervattenskropp med långa harmoniskt mjuka linjer. På detta ställdes en partialrigg, med stort storsegel och självskotande fock. Masten gavs svepta spridare, som eliminerade backstagen, och en bred stagning ända ute vid relingen. Så kombinerades i Omega 42 klassisk tradition i utseende och egenskaper med en modernitet långt före sin tid.
Ett lättdrivet skrov och ett effektivt lättarbetat segelplan gav hög prestanda. Till seglingsförnöjelsen bidrog en sällsynt rymlig sittbrunn och rorkultstyrning, ovanlig på en så stor båt
Omega 42 blev varmt välkomnad. Beställare stod i kö efter bara en titt på ritningarna. 42:ans framgång förklaras delvis av lanseringens timing med den tidens segelbåtskonjunktur. Men hon erbjöd också, och kanske än viktigare, något som var för den tiden radikalt nytt men parat med klassiskt vackra linjer.
Tidningen Segling beskrev den som en ”vacker båt med långa slanka linjer”. ”Överbyggnaden är välproportionerlig och den enkla 7/8-delsriggen harmonierar väl med det vackra skrovet”. ”Sittbrunnen är ovanligt stor och ren”. ”Då man kommer ner i Omega 42 slås man av den väldiga rymden. Hon är luftig och förhållandevis enkelt planerad”. Tidningen fann båten ”härlig att segla” och tyckte att ”målsättningen att bygga en lättseglad, relativt grundgående, styv, tillräckligt stor trerummare med goda seglingsegenskaper måste man säga har uppfyllts”.
Läs fortsättningen På Omega 42 Sällskapets hemsida här....
Vid lanseringen skrev Tidningen Båtnytt och konstaterade att ”farten genom sjön är härlig” och att ”seglingskänslan är mäktig”. ”Båten forsar fram mjukt genom sjön med tyngd och trygghet”. ”Den är lättseglad, den är sjövänlig”. Som exempel på ”modernt långfarartänkande” tyckte artikelförfattaren Curt Gelin att det var ”svårt att hitta en båt som bättre svarar mot kraven”.
Copyright © All Rights Reserved