Bilder

Omega 42, Nu såld

 

Man kommer enkelt in till land i naturhamnarna och det är bekvämt att stiga av i fören. Tack vare det rimliga djupgåendet på 1,75 och med kölen långt ut så kommer man nära nästan överallt.

 

Det går lika bra att ligga bredsides och det är ju ännu bekvämare då man skall ge sig iväg. Pollare midskepps underlättar förtöjning med spring. Skrovet är i enkellaminat men av ISO-polyester. Däcket är i sandwich med balsa som distansmaterial. Teakdäcket i mycket gott skick är helt satt i Sikaflex.

 

Focken, triradial, DC laminat, 30,2 m2 , 4 Rull-lattor, har UV-skyddad främre del men ett försegelkapell ingår också. Storseglet, DC-laminat, 45,7 m2, 4 st genomgående lattor med kullagrade Sailman 35 beslag. Seglen är i gott skick från Ottosons segelmakeri och regelbundet inlämnade för översyn hos segelmakaren. Storsegelkapell, försegelkapell och spayhood är frächa samt med god passform.

 

Badstege i aktern som enkelt fälls ner och öppnar upp aktern. Backstaget kan tillfälligt krokas av för ännu bekvämare passage.

 

Ankarspelet i fören ger stor frihet att välja ankarplats och man kan komma till sin tilläggningsplats så sent man behagar utan att behöva tänka på plats. Härlig frihet. Boxen innehåller 50 m rostfri kätting och i fören sitter ett rostfritt ankare på 20 kg. I ankarboxen finns också två 6 kg Gasolflaskor.

 

Sittbrunnen måste vara en av de allra största. Man dukar lätt till 6 personer vid det uppfällbara bordet. Och det blir mycket plats över. Vid segling har man gott om plats och behöver aldrig trängas. Under durken mellan rutorna för akterruffen har man åtkomst till motorrummet ovanifrån. På styrbords sida akter om skotskenan finns manövern till motorn och tvärs start o instr.

 

För mulnare kvällar kommer sittbrunnskapellet väl till pass. Det täcker hela sittbrunnen och monteras snabbt med hjälp av byglar som håller det sträckt. Det tätar helt mot sprayhooden och innehåller "rutor" för ljusinsläpp runt om.

 

I överkant mot luckramen är sittbrunnsbordet nedstucket, alltid åtkomligt även om utrymmet i övrigt är fyllt med grill, fendrar och annat bra att ha. Bågarna till sittbrunnskapellet syns också. Ett rejält Bruce-ankare med ankarolina kan enkelt fällas med en "tum-tryckning" av styrman.

 

Nedgången till Salongen med dekorativt Omega 42 enblem. Fall och revvinchar på rufftaket med alla linor till avlastare framför vincharna. Man ser de trådlösa Tacktick instrumenten och Autohelm centralenhet för rorkultspiloten. De två svarta instrumenten om babord är tagna ur drift.

 

Utväxling på skotningen av den självslående focken. Travarens position tvärs kan justeras med den blå linan. det finns 3 skylights från Lewmar varav det ena över Toa-rummet är i bild. Teakdäcket är i suverän kondition över hela båten.

 

Storskotskenan, enkelt tillgänglig i sittbrunnen med sin travarjustering i ändstyckena på skenan. Självslående focken skotas på en av wincharna på sargen. Alla vinchar är självskotande och tvåväxlade. Under durken akter om skotskenan finns bränsletanken på 130 l.

 

Vantinfästningarna är starkare än standard på denna båt. En kraftig U-profil under däck med i vardera änden påsvetsade grova nedåtgårnde plattjärn är fastbultad i en glasfiberförstyvning mot skrovets yttersida.Mycket gediget och starkt. Se de nästa bilderna.

 

Två av skåpen i salongen på båda sidor av båten döljer de förstärkta vantinfästningarna. I vänstra bildens överkant syns U-profilen och här är det nedåtgående plattjärnet täckt. På högra bilden är täckningen avtagen och det syns hur plattjärnet är fastbultat till plasten som är en "förstyvning" till skrovet.

 

På denna bild syns U-profilen underifrån och man ser de två vantinfästningarnas öglor som är bultade i U-profilen. Den ena vantinfästningen är delvis dold och resten finns i skåpet till vänster där man hittar den andra änden av U-profilen med sin lika dana fastbultning mot skrovet. Allt är naturligtvis lika dant på babordssidan.

Copyright © All Rights Reserved